Wideo marketing – jak wykorzystać tą formę komunikacji?

Wideo marketing- różne formy wykorzystania w biznesie

 

Kiedy myślimy o wideo marketingu to prawdopodobnie mamy przed sobą obraz dobrze znanych platform streamingowych typu You Tube, wideo na Facebooku czy VOD Netflix. Portale społecznościowe zdecydowanie bardziej cenią sobie formaty wideo niż zdjęcia, co nie jest żadną oczywiście tajemnicą.

Z psychologicznego punktu widzenia sukces wideo marketingu jest związany z tym, w jaki sposób przetwarzamy informacje. Kiedy możemy, wybieramy czynności, które mało nas angażują mentalnie, bo nie wymagają siły skupienia. Jeśli w ciągu dnia zaczynamy być zmęczeni, unikamy treści, które znów muszą angażować naszą uwagę. Stajemy się wygodni i pasywni. Dlatego wówczas większą wagę przywiązujemy do wideo, nie tylko w mediach społecznościowych, ale w ogóle jako formy komunikacji, przekazu i rozrywki. Wideo marketing angażuje w większym stopniu nasze zmysły (wzroku i słuchu) oraz emocje (układ limbiczny, czyli struktury podkorowe w mózgu), natomiast w mniejszym stopniu część mózgu zwaną neocortexem – czyli korę przedczołową, odpowiedzialną za analizę, logikę, dedukcję, skupienie i samokontrolę.

Skoro wiemy, że wideowiadomości i inne formaty wizualne są skuteczne, ważniejszą kwestią jest to, czy wykorzystujemy je w wielu aspektach prowadzenia biznesu.

Poniżej przedstawię praktyczny sposób wykorzystania wideo marketingu. Z doświadczenia wiem, że wciąż mało firm wykorzystuje wideo do komunikacji nie tylko ze swoimi klientami, ale również z potencjalnym pracownikami w trakcie procesu rekrutacyjnego. Oczywiście zawsze można wytłumaczyć się tym, że na rynku jest wciąż mało firm, które dostarczają wygodnych, bezpiecznych rozwiązań w zakresie wideokomunikacji. Kolejną kwestią jest brak wiedzy osób odpowiedzialnych za komunikację z klientem na temat wykorzystania nowych technologii. Jeśli dodamy do tego koszty związane z produkcją materiałów wideo, które muszą być przemyślane, sprofilowane, dostosowane do systemu identyfikacji wizualnej klienta, to mamy ochotę zrezygnować z dodatkowego wysiłku włożonego w przygotowanie takiego materiału.

Co tracimy, jeśli w bardzo korzystnej sytuacji do wykorzystania formatu wideo decydujemy się na standardowe rozwiązania?

Przede wszystkim nie jesteśmy w stanie zaskoczyć pozytywnie klienta nowymi komunikacyjnymi rozwiązaniami, które mogą okazać się bardzo skuteczne nie tylko ze względu na efekt świeżości, ale również na większe zaangażowanie emocjonalne, które ten format daje.

Formaty wideo mają bardzo duży wskaźnik zaangażowania osób, do których kierujemy taką komunikację. Otwieralność takiej wiadomości jest zdecydowanie większa niż tradycyjnie napisanego maila.

 

Gdzie istnieje luka w biznesie w wykorzystaniu wideo marketingu?

 

Przede wszystkim:

  • w procesie rekrutacyjnym w ramach strategii employer brandingu,
  • w branży spotkań biznesowych i konferencji (w ramach tworzenia przestrzeni wymiany wiedzy i budowania relacji)

Employer Branding- przestrzeń biurowa do pracy

 

Bardzo wiele firm poszukuje specjalistów do pracy. W obecnych czasach dobrej koniunktury to pracownicy wybierają sobie pracodawców. Mogą sprawdzić, jakie opinie ma pracodawca i jakie materiały prezentuje w mediach społecznościowych, na blogach, na stronie internetowej i forach. To pracodawca teraz musi postarać się o pozytywny wizerunek swojej firmy i dobrą atmosferę pracy, którą może np. pokazać w mediach społecznościowych.  Szczególnie dla pokolenia millenialsów taka forma promocji firmy i jej działań rekrutacyjnych jest zdecydowanie skuteczniejsza niż suche, nudne, tradycyjne ogłoszenie z brandingiem firmy zamieszczone na Facebooku.

Takich przykładów nie mamy jednak zbyt wiele, choć można zaobserwować zmiany, szczególnie w sektorach nowych technologii. Coraz więcej firm zaczyna dbać o employer branding i poszukuje rozwiązań, dzięki którym może się wyróżnić i pozytywnie zaskoczyć kandydatów.

Badania pokazują, że ok. 60% kandydatów uważa, iż firmy nie dbają o relacje ani o komunikację z kandydatami do pracy i traktują ją bardzo szablonowo. To wpływa oczywiście na sam proces rekrutacyjny. Nierzadko pracownicy wybierają pracodawcę, u którego na początkowym etapie rozmów o pracę po prostu lepiej się czują.

Jakiś czas temu duża firma produkcyjna zgłosiła się do mnie z prośbą o pomoc w opracowaniu komunikacji i promocji firmy dla przyszłych kandydatów do pracy. W jaki sposób zachęcić potencjalnych pracowników do pracy w ich spółce? Szukałem różnych rozwiązań i tak natknąłem się na ciekawy startup który zastosował właśnie wideo marketing, polegający na wysyłaniu spersonalizowanych wideo komunikacji między innymi dla rekruterów. Jest to firma waywer.com, laureat nagrody EBstars w kategorii Najlepsza Innowacja w Employer Branding i zdobywczyni wyróżnienia za najlepsze działania digital.

Na czym polega unikalność ich rozwiązań? 

Jest to rozbudowana platforma, która pozwala budować efektywną komunikację z pracownikami i kandydatami przy wykorzystaniu różnych interaktywnych elementów. Są to m.in. filmy wideo, linki, załączniki, mapki i pytania do odbiorców, a nawet narzędzia do przeprowadzania wideoprezentacji, zbierania zgód na komunikację i zarządzania nimi. W dodatku istnieje możliwość bardzo dokładnego monitorowania i zarządzania komunikacją w intuicyjnej formie. Pod tym względem jest to unikalna technologia.

 

Jak wykorzystać wideo marketing w komunikacji w praktyce?

 

Za pomocą platformy w dosłownie kilka minut można stworzyć rozbudowany szablon wiadomości – na przykład załączyć mapkę z lokalizacją spotkania czy przesłać dodatkowe materiały. Można załączyć gotowe nagranie wideo lub nagrać osobistą wiadomość w kilka sekund. Wysyłkę można zautomatyzować, zaplanować z wyprzedzeniem lub w bardzo prosty sposób wysyłać za pomocą smartfona.

Platforma dokładnie monitoruje, co się dzieje z każdą wiadomością – w ten sposób wiemy, kto otworzył wiadomość, jakie filmy obejrzał, ile razy i jak długo je oglądał, czy kliknął w link, otworzył załącznik itd. Dane zbierane są w czasie rzeczywistym, wyniki można pobierać w formie prezentacji lub arkusza excelowego, a najważniejsze informacje, jak na przykład informacje o feedbacku od odbiorcy czy odpowiedzi na zadane pytanie, automatycznie trafiają do nadawcy jako alert w aplikacji lub na email.

Jak wygląda cykl takich działań ?

Wideo marketing- zastosowanie komunikacji przy rekrutacji

 

Kandydat otrzymuje wiadomość za pomocą SMS-a (po wcześniejszym wysłaniu CV i rozmowie telefonicznej).

Otwiera spersonalizowane wideo od rekrutera.

Po obejrzeniu wideo otrzymuje podsumowanie informacji organizacyjnych i link do Google Maps.

Dodatkowo dostaje Informacje o firmie, wideo z biura oraz przycisk, którym może potwierdzić spotkanie.

Takie narzędzie pomaga zbudować pozytywny wizerunek firmy, ponieważ poprzez wideokomunikację jesteśmy w stanie pokazać przyszłym pracownikom atmosferę i pozytywne emocje panujące w przedsiębiorstwie.

Gdzie jeszcze w HR takie formy komunikacji można zastosować?

Obszary wdrożeń w korporacji mogą być bardzo różne. Najczęstszym jest właśnie szeroko rozumiany HR i EB – rekrutacja, candidate & employee experience, komunikacja wewnętrzna pre-boarding, onboarding, off-boarding, informacje o benefitach i nagrodach. Można wykorzystać również taką komunikację w badaniu satysfakcji kandydatów lub podczas targów pracy.

 

Gdzie można wykorzystać wideo marketing?

Branża konferencji i spotkań 

 

W poprzednim artykule pt. Jak zdobyć przewagę konkurencyjną w marketingu B2B, omawiałem „całkowite doświadczenie” uczestnika konferencji, który przechodzi w sposób naturalny przez wiele etapów trwania takiego wydarzenia. Zadaniem marketingowców, osób odpowiedzialnych za wydarzenie, jest nieustanne podnoszenie jakości usług dla gości. Jednym ze sposobów jest właśnie wideo marketing, komunikacja wideo, która może poprawić „doświadczenie” uczestnika i być dobrym narzędziem tworzenia relacji na linii organizator (firma) – uczestnik.

Uczestnicy konferencji otrzymują wiadomości wideo w postaci unikalnych linków w personalizowanych SMS-ach lub mailach – bez potrzeby instalacji jakichkolwiek aplikacji.

Jako Organizator masz możliwość podniesienia wiarygodności przekazu i bezpieczeństwa linków w postaci:

  • ustawienia dowolnej nazwy o długości do 11 znaków jako nadawcy SMS-ów;
  • wysyłki wiadomości z subdomeny Twojej firmy, np. „video.dowolnanazwa.com”;
  • Wideowiadomości automatycznie dostosowującej się do rozmiaru ekranu
    urządzenia odbiorcy;

Wideo marketing- zastosowanie video komunikacji z uczestnikiem konferencji

 

Jeśli promujesz na Facebooku wydarzenia, to dobrze wiesz, że np. posty dotyczące konferencji możesz już wysyłać z chwilą ustalenia terminu i miejsca spotkania. Nie musisz znać wszystkich informacji na temat przebiegu konferencji, prelegentów, programu itp. To jest pewien proces, dlatego masz możliwość cały czas tworzenia treści, postów z dodatkowymi, uzupełniającymi informacjami. Dzięki temu takie wydarzenie żyje w social mediach przez cały okres przygotowań do realizacji.

To samo możesz zrobić z wideo marketingiem, komunikacją z uczestnikami konferencji. Taki kanał komunikacji jest spersonalizowany, osobisty, dlatego zaangażowanie uczestnika będzie również większe.

Nie musisz obawiać się o natarczywość, ponieważ realizujesz działania w ramach permission marketingu, czyli marketingu za przyzwoleniem. Możesz to już ustalić na etapie rejestracji. Zamieszczasz informacje oraz pytanie, czy uczestnik zgadza się na dodatkowe materiały filmowe, zdjęciowe i artykuły dotyczące zbliżającej się konferencji przed, jak i po zakończeniu wydarzenia. Poza tym uczestnik, który zapisuje się z własnego wyboru, jest zdecydowanie bardziej skłonny odbierać dodatkowe informacje, które są sprofilowane pod jego zainteresowania.

 

Wideo marketing w procesie tworzenia wydarzenia (mobile)

Zobacz przykładowe wideo:

Wideo marketing-przykłady zastosowania w B2B

 

 

Gdzie jeszcze możesz użyć wideo marketingu i jak wykorzystać tą formę komunikacji?

 

Wydarzenia wewnętrzne dla pracowników firmy – przy współpracy z działem HR możesz stworzyć zaskakujące zaproszenie na imprezę,  wykorzystując wideo. Stwórz ciekawy, nawiązujący do tematyki wydarzenia teaser, aby wywołać emocje. Dodaj mapkę dojazdu i agendę. Wykorzystaj przyciski Call to Action do interakcji z uczestnikami wydarzenia. Możesz zaproponować wstępnie trzy rodzaje atrakcji, które mogą zostać wybrane przez samych pracowników w drodze głosowania poprzez interaktywne CTA. Raport zostanie natychmiast wygenerowany.

Jubileusze, spotkania partnerskie to właściwy moment, by prezes, członek zarządu lub dyrektor osobiście zaprosił swoich partnerów i ważnych gości na tak ważne wizerunkowo wydarzenie.

Targi to miejsce, kiedy możesz prowadzić networking i nawiązywać relacje biznesowe. Tak jak w przypadku targów pracy, wykorzystuj aplikację mobilną. Wręcz rozmówcy tablet z formularzem zintegrowanym z platformą. Dane zapiszą się automatycznie na platformie, jeśli masz dostęp do internetu. Po chwili rozmówca otrzyma wideowiadomość od Twojej firmy z zawartością, którą możesz wcześniej przygotować (oferta, film „making of”).

 

Co powinieneś wziąć jeszcze pod uwagę, stosując taki video marketing?

 

Link z wideowiadomością powinien otwierać się na każdym smartfonie, a wiadomość automatycznie dostosowywać swój rozmiar (format) do ekranu smartfona. Wysyłka wiadomości może odbywać się natomiast z komputera (przez przeglądarkę), aplikacji iOS lub aplikacji Android.

Firma powinna dbać o ochronę informacji i danych osobowych. Platforma powinna posiadać specjalny moduł pozwalający na zbieranie i zarządzanie kontaktami oraz zgodami na komunikację marketingową czy rekrutacyjną za pomocą formularzy online i aplikacji mobilnych.

Platforma powinna być w stanie obsłużyć bardzo dużą liczbę odbiorców, np. kilka lub kilkadziesiąt tysięcy osób jednocześnie.

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *